Hostgator.com

Friday, January 3, 2014

SEBAB SEBAB PERSETUJUAN

Oleh kerana kami berdua adik beradik sayang kepada harta tersebut, maka kami bersetuju mengenkalkan nya untuk diwaqafkan kapada anak cucu kami.
Dan saya, Abdullah. hanya memiliki harta rumah itu sahaja sekarang, tidak saperti kanda Zaibidah.
Mula-mula dahulu pada awal tahun 2013 bersetuju nak menerima bayaran RM30 ribu, dan kemudian lot tanah tersebut ditukarkan nama kapada saya.
Beberap bulan kemudian bertukar fikiran  nak bina rumah sederhana berasinggan dikawasan belakang dibiayai oleh kerajaan berharga RM60 ribu. 
Dan terakhir juga terkini kedengaran daripada Pak Teh Hashim bersetuju membayar untuk rumah tersebut kapada saya sebanyak RM50 ribu. 
Satelah saya berfikir dan merenung elak dan cantik sekali kalau rumah tersebut di waqafkan, dan wang tersebut ( tak sampai 50 pun dan ianya diantara 30 ke 40 ribu ) dibelanjakan untuk penambahbaikan kapada rumah tersebut dengan satu atau dua bilik lagi dengan bilik mandi dan tandas serta satu tempat sembahyang, store dan bilik tenggah dipecahkan untuk pembesaran bilik makan (dining) - sekarang sempit. Itu kalau nak dibelanjakan dan kalau tidak bagi pehak saya tetap mewaqafkan rumah tersebut sebagai mana zaibidah mewaqafkan tanah tersebut kapada adik beradik nya yang tiada tanah dan rumah untuk dibina sebelum ini.

Buat masa sekarang anak cucu kami tiada seorang pun tinggal dikampong kecuali Faisal, dan itu pun kerana beliau masih bekerja di Terengganu, dan dalam proses pembelian rumah sendiri. Sekarang ini beliau dan keluarga nya menetap dirumah tersebut dan menjaga nya. Dan
akan berpindah sewa quaters pada bulan Feb. 2014 no. telipun 0199732273. Dan saya, isteri dan anak bungsu kami Izzah kadang-kadang berulang alik tinggal menumpang dirumah anak anak di Putrajaya dan Terengganu sementara sisa sisa hidup kami maseh ada.
Berikut number telipun saya 0139122687, isteri Rohani 0139550752 dan anak saudara Kamal Shafie 0139029717 sekiranya nak bermalam dirumah tersebut untuk kunci rumah.

Anggap lah rumah tersebut itu sebagai rumah tumpanggan "Hotel"atau Rest House atau HomeStay atau sebagai nya. Semua anak cucu boleh tinggal disana bila balik kampung atau melawat Terengganu.

Untuk penggentahuan, bila tinggal dirumah tersebut satu ekor biayak masuk kedalam atas siling dan kadang kadang berbunya saperti orang berjalan kaki dan sekarang masih ada, dan empat tahun lepas kami telah meracun nya hingga mati dan berbahu busuk, selepas itu tiada bunyi apa apa lagi, dan setahun kemudian seekor lain masuk lagi hingga sekarang.
Ini berlaku bukan rumah itu sahaja bahkan rumah rumah jiran yang ada siling pun suka biayak memasuki nya, mungkin kerana keadaan sentiasa gelap.
Pemberitahuan ini bertujuan jangan anggap sesuatu "superstitious" saperti berhantu atau apa apa. Walau macam mana pun kami cuba membunuh nya.

Saya bila berfikir tentang hidup "life" dan merenungkan nya kenapa adik beradik kami sebelah lelaki bila umur sampai ambang senja atau tua tiada seorang pun memiliki harta, hatta abang kami yang tertua arwah Ahmad Shukri pun tiada apa pun peninggalan nya, pada hal mempunyai pendapatan lumayan RM25 ribu sebulan. Bapa kami sendiri Hj.Ibrahim bila meninggal tiada sekeping bidang tanah pun peninggalan nya pada hal waktu muda dia diantara terbanyak harta tanah air dikampung.
Dan saya sendiri ada mempunyai tiga buah rumah di K.Lumpur seketika dahulu walau pun kecil dan murah - satu di Subang Jaya Flat section 19, satu di Setapak Jaya tiga tingkap rumah murah dan satu lagi apartment rampai court Wangsa Maju, semuanya habis.
Abang Shamsudin pada tahun 1964 bergaji RMI ribu lebeh sebulan dan saya menumpang hidup dengan nya mula mula datang belajar di K.Lumpur dahulu, dia memiliki kereta sport sunbeam alphine open air, hanya segelintir yang mampu memiliki nya.
Waktu itu  kerani kerajaan bergaji hanya RM137.50 sen sebulan dan kerani bank RM220.
Dan lain lain saperti Ab.Rahman, Mohd. dan Ab.Ghani, Zulkifli dan Sulaiman, juga arwah abang Shafie pun sama nasibnya.
Tidak dinafikan pengaruh keturunan memain peranan besar dalam hidup. Sebab itu nabi kita MOHAMMAD sws berpesan salah satu perkara latar belakang yang harus kita memilih untuk mencari judoh ialah KETURUNAN.  Saya sentiasa berdoa kapada ALLAH swt. janganlah ianya turun- menurun kapada anak-cucu kami.

Yang demikian sesiapa diantara kita dan anak-anak cucu yang hidup mewah dan berlebehan cuba lah derma untuk penambahbaikan kapada harta tersebut sebagaimana dinyatakan diatas demi untuk anak cucu kita.
Sila click disini untuk melihat sekali lagi rumah dan kawasannya.

No comments:

Post a Comment